Badania produktu – służą do pozyskania opinii konsumentów na temat produktów, które są już dostępne na rynku lub dopiero planowane jest ich wprowadzenie na rynek, czy też dopiero są w fazie koncepcyjnej. Badaniu poddawane są różne atrybuty produktów: wygląd, smak, zapach, opakowania oraz oczywiście ceny.
Testy smaku i zapachu
W przypadku produktów spożywczych bardzo istotną cechą produktu jest jego smak, a także wygląd i zapach. Testy smaku polegają na spożywaniu przez badanych produktów i ocenie ich smaku bezpośrednio po spożyciu. Równie istotne są wygląd oraz zapach produktów, które powinny współgrać ze smakiem. Testy smaku można przeprowadzać zarówno w ujęciu ilościowym (badania central location) oraz jakościowym (IDI). Ponadto w przypadku testowania zapachu produktów niespożywczych (np. odświeżacze zapachu, perfumy) można posłużyć się również technikami neuromarketingowymi.
Test opakowania
Test opakowania jest to badanie, w którym mierzona jest reakcja konsumentów na opakowanie lub etykietę produktu. Ma na celu rozpoznanie, który projekt opakowania najbardziej odpowiada respondentom oraz sprawdzenie, który projekt zwróciłby ich uwagę w sklepie i który kupiliby najchętniej. Dodatkowo, przeprowadzając to badanie, otrzymuje się informacje na temat poszczególnych funkcji opakowania tzn. jak konsumenci postrzegają jego wielkość, czy mają poczucie, że dobrze chroni produkt wewnątrz (funkcja ochronna), czy informacje na nim zawarte są adekwatne do ich oczekiwań (funkcja informacyjna), ale przede wszystkim czy przyciąga ich uwagę i czy podoba im się zastosowany kształt czy np. kolorystyka (funkcja estetyczna).
Ze względu na stymulującą funkcję procesów grupowych, tego typu badanie najlepiej jest realizować jakościową metodą zogniskowanych wywiadów grupowych (FGI).
Insighty konsumenckie
W fazie koncepcyjnej, kiedy producent rozważa stworzenie nowego produktu bardzo pożyteczne są insighty konsumenckie lub też insighty profesjonalistów. Badanie to realizowane jest metodą grup kreatywnych, gdzie konsumenci lub profesjonaliści z danej dziedziny sami konstruują założenia produktu. Jest to bardzo ciekawe doświadczenie poznawcze, które na etapie powstawania produktu jest niezbędne dla jego twórców.